Díky nadačnímu příspěvku od Nadace ČEZ můžeme v roce 2024 umožnit našim pracovníkům pravidelnou podporu formou týmových a individuálních supervizí.
Pravidelná supervizní podpora je jednou ze zásad, na kterých stavíme naši práci.
Supervize jsou pro pracovníky v přímé péči nezbytným nástrojem prevence syndromu vyhoření a zvládnutí každodenní práce. Supervizor je pro jednotlivé pracovníky i pro celé týmy jakýmsi průvodcem, který jim pomáhá lépe vnímat a reflektovat vlastní práci. Pomáhá pracovníkům nahlédnout na každodenní práci s klienty, na pracovní vztah s klienty, případně na samotné vztahy mezi pracovníky v týmu. Pomáhá pracovníkům porozumět komplikovaným situacím, se kterými se při spolupráci s klienty setkávají, a pomáhá nacházet způsoby, jak náročné situace řešit i jak se s nimi vyrovnat.
V neposlední řadě je supervize bezpečným prostorem, ve kterém pracovníci mohou sdílet své znalosti a zkušenosti, posílit svoji sebejistotu pro práci s klienty, budovat soudržnost týmu, objevovat etická dilemata či předcházet profesnímu vyhoření. Supervize je pro nás důležitým podpůrným nástrojem, který pomáhá pracovníkům v jejich profesním růstu, a tím přímo úměrně napomáhá ke zvýšení kvality námi poskytovaných služeb.
Všichni pracovníci v přímé péči mohou využívat supervizní podporu dvou zkušených supervizorů.
S Mgr. Evženem Novým a PhDr. Hynkem Jůnem, spolupracujeme již několik let. Pan Nový zajišťuje pro naše pracovníky pravidelné týmové supervize a také individuální supervize dle potřeb jednotlivců. Pan Jůn se zaměřuje na zvládání náročných situací ve spolupráci s klientem. Pracovníci budou v tomto roce potřebovat od obou supervizorů velkou podporu, aby se jednak pokusili vyrovnat s náročnou personální situací v sociálních službách (nedostatkem pracovníků, častými personálními změnami, s tím spojeným neustálým zaškolováním nových kolegů, vyjasňováním rolí a kompetencí), a jednak aby si dokázali poradit s obtížnými situacemi ve spolupráci s klientem (zhoršení zdravotního stavu, úbytek schopností klienta ve vyšším věku aj.). Spolupráci s oběma supervizory pracovníci opakovaně hodnotí velmi pozitivně. Touto cestou děkujeme našim supervizorům za jejich trpělivost, nadhled, lidský přístup a také energii a osobní kreativitu, kterou věnují celým týmům či jednotlivým asistentům.
Ve Společnosti DUHA nezapomínáme ani na vedoucí pracovníky.
Díky finanční podpoře Nadace ČEZ můžeme pro všechny vedoucí pracovníky, tj. vedoucí služeb, koordinátory, sociální pracovnice/metodičky, členy vedení Společnosti DUHA, zajistit manažerské supervize se zaměřením na rozvoj služeb a procesy řízení. Cílem supervizí pro manažery je posílení role vedoucího, rozvoj pracovních vztahů a osvojení si manažerských nástrojů a dovedností nezbytných při vedení lidí. Rádi bychom posílili kompetence managementu organizace, abychom tak podpořili efektivní fungování týmů pracovníků, vytvoření přátelského a podnětného prostředí a snížení fluktuace pracovníků. Velký dík za podporu a za podněty patří PhDr. Jitce Lorenzové (týmové supervize pracovníků vedení) a PhDr. Ondřeji Matějkovi (individuální supervize pracovníků vedení Společnosti DUHA), se kterými jsme pro tento rok navázali spolupráci. A děkujeme také za velikou vstřícnost a oporu PhDr. Martinu Hukovi a PhDr. Evě Weislové, se kterými úspěšně pokračujeme již druhým rokem ve spolupráci.
Supervize nám pomáhají zajistit kvalitu námi poskytovaných služeb, ukotvit správný přístup ke klientům a také udržet si dobré duševní zdraví. Práce v pomáhající profesi je náročná, vyčerpávající a velmi zodpovědná. Zároveň nám dává smysl, pocit naplnění a baví nás. Abychom si však udrželi síly i nadšení, potřebujeme (nejenom) podporu supervizorů. A tu díky Nadaci ČEZ máme. Velmi si vážíme toho, že nám Nadace ČEZ pomáhá pomáhat.
Mgr. Petra Koláčková
manažerka kvality