Jak se mají v Centru denních služeb – vol 1

Nakoukněte s námi do Pekárny v CDS Nová DUHA

 

Centrum denních služeb je jednou ze tří sociálních služeb Společnosti DUHA, které má hned dvě pobočky Nová DUHA na Černím Mostě a CDS Galerie Duhovka ve Vysočanech. Dneska vás zveme na návštěvu do Centra denních služeb na Černém Mostě. Navštívíme společně místnost s názvem „Pekárna“. A jak již název napovídá, děje se tu spoustu aktivit, které svou vůní lákají kolemjdoucí i klienty s dalších částí centra k ochutnávce hlavních chodů, svačin, moučníků i cukroví.

V místnosti, nebo chcete-li v dílně Pekárna, potkáte naši milou, stále pozitivní asistentku Pavlu Střížovou, která dokáže klienty podpořit v jejich tvoření chutných pokrmů přesně tak, jak klienti potřebují. Vzniká zde krásná spolupráce, díky níž si klienti osvojují vhodné postupy práce při vaření, pečení, učí se novým receptům, obsluze spotřebičů, jemné motorice při loupání, krájení, sypání, míchání apod. A důležitá dovednost, ve které se zdokonalují, je i vzájemná spolupráce. Klienti přicházejí se svými nápady, co by chtěli v daný den vařit či péct. Domlouvání průběhu dne probíhá na ranní poradě klientů s asistentkou a poté většinou odcházejí společně nakoupit potřebné suroviny, pokud si klient nepřinese suroviny z domova. Na místnosti zároveň klienti můžou využít „manuály“ postupu včetně receptu některých oblíbených pokrmů.

S paní Kristýnou, která dochází pravidelně do Centra denních služeb právě do Pekárny, jsme si povídaly, proč chodí do CDS, a co se „na Pekárně“ naučila: „Přišla jsem se sem naučit vařit. Umím rajskou polévku, česnečku, ovesné sušenky“. V den rozhovoru si Kristýna připravila vajíčkovou pomazánku, kterou si odnesla domů na pozdější svačinu. Ráda se pochlubí svým kulinářským výtvorem. Kristýna prý chodí do CDS ráda. „Je to tu fajn, dobře se vaří, zahraju si s Mílou karty. S Pavlou, asistentkou, se hezky spolupracuje,“ říká Kristýna.

Pan Milan v čas rozhovoru připravoval právě těsto na mramorovou bábovku. Velice mě potěšila informace od pana Míly, když mi společně s asistentkou Pavlou s úsměvem sdělili, že bábovku pečou na poradu pracovníků Centra denních služeb, která nás odpoledne čekala. Mramorová bábovka byla výborná a děkujeme panu Mílovi, že strávil čas a péči nad moučníkem pro nás. Úsměv nám všem včetně Milana vykouzlila dobrá zpráva o jeho nalezených „spodcích“. Pan Milan je přeborníkem v karetní hře Prší, a během dopékání mramorové bábovky mě stihl třikrát porazit. Pouze jednou sebrala panu Mílovi výherní prvenství Kristýna. Bez dvou nalezených spodků by hra jistě neměla takové kvality.

„Spodky“ nalezl pan Lukáš, který do Pekárny taktéž dochází a jak sám říká, „Chodím do pekárny péct perník“, který má rád. Pan Lukáš je zároveň sběratelem retro elektroniky a vždy rád vstřícně ukáže jeden ze svých tří plně funkčních walkmanů, při kterých mnoho z nás zavzpomíná na své dětství či pubertu s walkmanem a sluchátkách v uších.

Pavla pobízí pana Mílu k hlídání „minutky“, aby bábovka byla vyndána z trouby včas a mezitím mi vypráví o její motivaci spolupracovat s mentálně znevýhodněnými klienty v Centru denních služeb. „Naplňuje mě, jak jsou klienti nadšení a pyšní, že se jim něco povedlo, že sem chodí rádi.“ Oceňuje zručnost a šikovnost klientů a zdůrazňuje, jak hezky se jí s nimi spolupracuje.

Stejně jako většina z nás nemá někdy náladu „stát u plotny“ i pan Lukáš a další klienti nechodí do Pekárny jen péct a vařit, ale věnují se i dalším činnostem, s jejichž individuálním plánováním jim pomáhají asistenti CDS. Nejčastěji se jedná o různé malování, rukodělné práce, psaní, čtení, učení hodin atd. Řada klientů účast na jednotlivých místnostech střídá a věnuje se různorodým činnostem, kterými si osvojují nové dovednosti či zachovávají již naučené činnosti užitečné pro každodenní život nebo „jen“ pro pozvednutí duševní pohody a pro radost. Rádi vás pozveme do dalších částí Centra denních služeb formou článku třeba zase někdy příště. Děkujeme za návštěvu.

Tereza Rybářová
vedoucí Centra denních služeb