Vzděláváme se pro naše seniory

Díky nadačnímu příspěvku Výboru dobré vůle – Nadaci Olgy Havlové v roce 2025 proškolíme všechny pracovníky v přímé péči v tématu poskytování první pomoci a krizové intervence. Zajistíme pravidelnou podporu formou týmových supervizí a odbornou podporu formou konzultací s gerontopsychiatrem.

Lidé s mentálním znevýhodněním v seniorském věku tvoří specifickou cílovou skupinu, v našem systému sociálních služeb dosud nedefinovanou. Mají vzhledem k vyššímu věku a zhoršujícímu se zdravotnímu stavu zcela specifické potřeby a zároveň jakožto lidé se znevýhodněním vyžadují speciální podporu.  Klientům seniorům mohou poskytovat adekvátní podporu pouze kvalifikovaní a kompetentní pracovníci. Mezi požadované dovednosti pracovníka patří dobře porozumět situaci klienta, empaticky komunikovat s klientem o jeho situaci, přizpůsobit svoji komunikaci stárnoucímu klientovi, umět efektivně nabízet klientovi vhodnou podporu či vhodné návazné služby a zvládat řešit různé obtížné či rizikové situace, které souvisí se zhoršováním zdravotního i duševního stavu klienta.

Jakými kurzy podpoříme kompetence a kvalifikaci našich pracovníků?

Výborným kurzem Poskytování první pomoci a zdravotnické minimum vedeným Tomášem Platilem, který prohloubí znalosti pracovníků v oblasti zdravovědy a poskytování laické první pomoci a rozšíří jejich dovednosti při poskytování první pomoci ve specifických situacích (úraz, infarkt myokardu, epileptický záchvat, hypoglykémie aj.). A druhým neméně skvělým kurzem Základy krizové intervence, vedeným Janem Vališem, který posílí komunikační schopnosti pracovníků při jednání s klientem v krizi.

Celkem 6 týmům pracovníků (4 týmy pobytové služby Chráněné bydlení, 1 tým terénní služby Podpora samostatného bydlení, 1 tým ambulantní služby Centrum denních služeb) zprostředkujeme průběžnou odbornou podporu formou konzultací (emailem, telefonicky, online setkání) s gerontopsychiatrem. Pracovníci mohou konzultovat konkrétní projevy onemocnění u klienta a společně nastavovat vhodnou podporu, aby dobře porozuměli potřebám klienta, dokázali adekvátně reagovat a tím udržovat nebo zlepšovat kvalitu života klienta v seniorském věku.

A v neposlední řadě zajistíme pracovníkům pravidelnou supervizní podporu. Supervizor pomáhá pracovníkům porozumět komplikovaným situacím, se kterými se při spolupráci s klienty seniory setkávají (zhoršení zdravotního stavu, náročná komunikace, úmrtí v rodině klienta, úmrtí klienta aj.), a pomáhá nacházet způsoby, jak náročné situace řešit. Supervize je pro nás důležitým podpůrným nástrojem, který pomáhá pracovníkům v jejich profesním růstu, a tím přímo úměrně ke zvýšení kvality poskytované služby.

Velmi si podpory Výboru dobré vůle – Nadace Olgy Havlové vážíme a děkujeme za ni.

Mgr. Petra Koláčková
manažerka kvality ve Společnosti DUHA