O modernizaci Centra denních služeb si povídáme s Romanou Mackovou, jeho vedoucí. Díky Benefičnímu večeru Víno pro DUHU a společnosti IKEA směřujeme k útulnějšímu centru pro naše klienty. Co všechno se za pojmem moderní Centrum denních služeb (CDS) skrývá, a že nejde pouze o nový nábytek a modernizace není ještě u konce, si povídáme s vedoucí CDS Romanou Mackovou. Pokud přijdete 29. 11. 2024 do Kaaby na jubilejní 15. ročník Vína pro DUHU, uvidíte, jak vypadalo CDS před a poté. V článku se dozvíte i to, na co ještě sháníme finance.
Romano, mohla byste na úvod představit našim čtenářům obě CDS a říct nám, proč je modernizujeme? A možná úplně nejdříve, pro koho je tu CDS?
Naše Centrum denních služeb je ambulantní služba pro dospělé osoby s mentálním znevýhodněním. Máme dvě pobočky, jednu na Černém Mostě, kde jsou 4 místnosti o celkové kapacitě 30 klientů a druhou ve Vysočanech o maximální kapacitě 9 klientů. Cílem obou poboček je podporovat klienty v samostatnosti a provázet je v rozvíjení a zvládání dovedností a schopností potřebných pro běžný život. Prostřednictvím široké nabídky tvořivých, vzdělávacích, sportovních a kulturních aktivit chceme umožnit klientům smysluplně trávit svůj čas, navazovat kontakty a zapojit se do společenského života.
Teď, když jste představila poslání CDS, můžeme přejít k modernizaci. Co a proč modernizujeme? Předpokládám, že nejde jen o výměnu nábytku.
Postupně snad budeme modernizovat celé CDS, nyní jsme ale svou pozornost zaměřili na dvě místnosti na Černém Mostě. Původním záměrem bylo pouze vytvoření relaxačního koutku v jedné z místností, z důvodu stárnutí našich klientů a potřeby většího odpočinku. Pro tento účel byly také vybírány finance na benefičním večeru Víno pro DUHU před rokem (pozn. v roce 2023). Po důkladném promyšlení rozložení jednotlivých místností, jsme dospěli k názoru, že místo koutku vytvoříme celou relaxační místnost. Nejvhodnější bylo využít potenciál Dřevomístnosti, jelikož na této místnosti už postupem času upadal zájem klientů pracovat se dřevem.
V letních měsících, kdy je docházka klientů menší, jsme se tedy pustili do velkých změn. Kompletně jsme vyklidili nábytek, místnost jsme vymalovali, vytřídili nepotřebné věci a poté se pustili do sestavování nábytku z Ikey, která nám velkou část poskytla jako dar, další část jsme nakoupili právě z výtěžku z benefičního večera. Koncem léta začala místnost vypadat úplně jinak než dosud, příjemně a útulně a tomu odpovídá i její nový název, Pohodová místnost.
Zároveň jsme se pustili i do změn v místnosti Keramika. Sem jsme přenesli pracovní ponk a místnost také vybavili novým nábytkem z Ikey. Záměrem těchto změn bylo poskytnout klientům jednu místnost, která bude sloužit jako dílna.
CDS je tedy určeno pro mladou i starší generaci dospělých lidí s mentálním znevýhodněním. Co může nabídnout mladým klientům a co těm starším? A kde vidíte jejich propojení, spolupráci a vzájemné obohacení?
Původním záměrem Pohodové místnosti mělo být vytvoření místa pro odpočinek a relaxaci, tedy převážně místo pro starší klienty. Široká nabídka obsahuje malování na klobouky, vyšívání na tašky, vytváření koláží, čtení knih, hraní společenských her, či relaxaci v pohodlných polohovacích křeslech nebo na gauči. Proměnou místnosti však vznikl velký prostor, který je využíván na protahovací cvičení, zpívání a hraní na hudební nástroje a výuku tance. Tyto aktivity jsou lákavé i pro mladší klienty, takže zde dochází k propojení více generací. Stejně tak je tomu i v jiných místnostech.
Jaké aktivity obecně klienti v CDS rádi dělají?
Z široké nabídky, kterou klientům poskytujeme, patří mezi nejoblíbenější výtvarné činnosti, vaření, pečení, vybarvování mandal, procházky po okolí, společenské hry, promítání filmů a návštěva kaváren.
Jaké nové aktivity pro klienty chystáte?
Díky nové pozici koordinátor v CDS se můžeme více zaměřovat na plánování měsíčních programů. V červnu se byli klienti podívat v hasičské stanici, o letních prázdninách v Toulcově dvoře. Tyto akce měly velký úspěch, proto v tomto smyslu pokračujeme i od září. Velmi se klientům líbilo Zpívání s kytarou s panem Radou, domluvené pravidelné jednoměsíční setkání se Spolkem Darwin, dále by nás měli navštívit zástupci Policie, měla by proběhnout přednáška o zdravém životním stylu a možná navázání spolupráce se Zahradou Pastvina, kde by se mohli klienti zapojit v péči o domácí zvířata. Nově máme atraktivní odpolední kluby: jógu, čtenářský klub, vaření, pečení či kosmetiku.
Co je nejoblíbenější aktivitou, kterou, kdybyste klientům zrušili, tak by bylo zle:-).
Velmi rádi klienti malují na plátno pro projekt Novoročenky pomáhjí, oblíbené je vybarvování mandal, což je velmi relaxační aktivita, plavání, a také pravidelné filmové dny.
Kromě aktivit, které dělají klienti společně, probíhá i individuální práce s klienty. Každý klient má v CDS osobního asistenta, se kterým vytváří individuální plán. Můžete nám přiblížit, co je to individuální plán a vybrat pár příkladů, na čem klienti teď pracují? Co se potřebují naučit, v čem je může CDS podpořit?
Individuální plán je zjednodušeně řečeno takový postup domlouvání spolupráce mezi klientem a pracovníkem. Jak již z názvu vyplývá je opravdu velmi individuální a vychází z potřeb a přání klienta. Podporujeme klienty v různých oblastech, např. v udržení a rozvoji jemné motoriky, pletení, žehlení, psaní deníku, počítání peněz, třídění odpadu, hygieně a mnoha dalších.
Jste ve funkci vedoucí teprve krátkou chvíli, ale DUHA pro Vás není neznámá. Předtím jste pracovala na pozici koordinátor ve službě Podpora samostatného bydlení (PSB). Povězte mi něco o své předchozí pozici, čím Vás ta práce zaujala a naplňovala?
Do DUHY jsem na místo asistenta nastoupila v roce 2015 ještě při studiu na vysoké škole a přes pozici sociálního pracovníka jsem se dostala až k práci koordinátora. Tato pozice mě svou pestrostí velmi naplňovala. Líbilo se mi, že jsem se dostala k administrativní práci, vytváření plánu služeb, vedení asistentů a zároveň jsem byla v neustálém kontaktu s klienty.
Pak jste odešla na rodičovskou dovolenou. Byla jste v tom období v kontaktu s DUHOU? Sledovala jste ji?
Ano sledovala, především prostřednictvím webových stránek, facebooku, ale také díky udržování kontaktu s kolegy. I díky tomu jsem se mezi dětmi na rok vrátila na pozici sociálního pracovníka ve službě PSB.
Takže když se otevřela nabídka přihlásit se do výběrového řízení na pozici vedoucí CDS, neváhala jste a chtěla jste se k práci v DUZE vrátit? Proč a s jakou vizí jste do této pozice šla?
Do DUHY jsem se po druhé rodičovské vrátila nejdřív na půl úvazek na pozici sociálního pracovníka Centra denních služeb. Po necelých třech měsících ale odešla stávající vedoucí služby a já jsem se po důkladném promyšlení rozhodla, že se na výběrko přihlásím. I za ten krátký čas jsem měla určitou představu, kam CDS směřovat. Ráda bych otevřela CDS více veřejnosti a zatraktivnila CDS i pro mladší klienty.
Znovu se vracím k modernizaci CDS, ta je teď Vaším důležitým úkolem. Řekněte mi, co z letošních financí získaných od dárců na benefičním večeru Víno pro DUHU byste rádi pořídili.
Letos bychom vybrané finance rádi použili zejména na folie na okna. Ty současné už neplní svůj účel. Rádi bychom, aby do některých místností nebylo zvenčí vidět pro více soukromí klientů. Ale především díky orientaci místností na jihovýchod potřebujeme zabránit, především v letních měsících, pražení slunce do našich místností.
Takže když se jubilejní 15. ročník benefičního večera Víno pro DUHU podaří a získáme dostatek financí, zakoupíme ještě drobné vybavení v dalších místnostech, ale nejvíce byste potřebovali protisluneční a bezpečnostní fólie, které zároveň chrání proti přehřívání interiérů. Tomu rozumím. V letních dnech je to opravdu v místnostech s obrovskými skleněnými „výlohami“ náročné. A přestože se chceme otevírat veřejnosti, tak vytvoření pocitu soukromí pro klienty díky tónování fólií, by bylo fajn. Těchto velkých oken máme vedle sebe několik, a jejich tónování by také prospělo celkovému vzhledu objektu. Tak si budeme držet palce.
(Benefiční večer Víno pro DUHU, v pátek 29.11.2024 v 18:30 hodin, kavárna Kaaba, Mánesova 20, Praha 2).
Je něco, po čem touží třeba klienti, aby v CDS bylo, a Vy jim to zatím nemůžete splnit? Teď mám na mysli materiální stránku.
Jediné, co mě teď napadá, je asi kávovar, který se často objevoval v Mapování potřeb klientů, které probíhalo na jaře. Rádi by také více počítačů a lepší wifi, ale na tom postupně pracujeme.
Kde vidíte CDS za 2 roky, to už bude za Vámi delší čas ve funkci, kam byste ráda CDS směřovala a co je v tom pro Vás osobně největší výzva?
Aktuálně bojujeme s nedostatečně naplněnou kapacitou. Je to dáno tím, že klienti stárnou a potřebují více času trávit v domácím prostředí a mladší lidé jsou mnohem více zapojení na trhu práce. Naším cílem je tedy nabídnout takové aktivity, které budou lákavé i pro mladší generaci. Nově zavádíme například nepravidelnou docházku, kdy si klienti zavolají a v případě volné kapacity místnosti můžou dorazit. Mým cílem je mít stabilní tým pracovníků a větší počet klientů.
A na co se teď nejvíc ve své práci těšíte?
Mám nyní mnoho nových kolegů, tak se těším na naší spolupráci, která bude oboustranně obohacující. No, a protože se blíží Vánoce, tak se těším až v CDS ucítím vánoční atmosféru díky pečení perníčků a tvoření vánočních dekorací.
Děkuji za rozhovor a přeji Vám hodně úspěchů ve Vaší práci. Ptala se Margita Losová, manažerka pro rozvoj organizace a PR, péče o dárce
A zvu všechny, kteří vidí smysl v práci Společnosti DUHA, aby přišli v pátek 29.11.2024 v 18:30 hodin do kavárny Kaaba. Čeká vás dobré víno, zábava, přátelé, ale především podpora dospělých lidí s mentálním znevýhodněním. Zakoupením vín podpoříte modernizaci Centra denních služeb Společnosti DUHA.
Děkujeme českým a moravským vinařům, kteří nám věnují skvělá vína pro tento večer!
Těšit se můžete na energií jiskřící houslistku Markétu Muzikářovou a nádherné písně muzikálové hvězdy Elis Ochmanové.