Jsou koordinátoři v Chráněném bydlení supermani?

Otázku si klade i vedoucí služby Chráněné bydlení, Kateřina Rozkopalová, která právě pozici obsazuje. Nehledá rozhodně supermana nebo superwoman, ale určitě vyhlíží člověka, který má organizační schopnosti, je týmový hráč, má komunikační schopnosti, dobře předává informace do svého týmu asistentů, a to vše ideálně s pozitivní náladou. No, a že to občas musí být mistr změn a rychlého řešení situací, vám nechceme zatajit. Takže, jste to Vy? A seznámíte se brzy se svojí novou vedoucí Kateřinou? S ní za zády se v nové pozici určitě neztratíte. Zatím nabízíme její zamyšlení na téma koordinátoři a jejich role.

Hledáme Koordinátora*ku, aneb možná je tu výzva právě pro vás

V čase v Chráněném bydlení pluje myšlenka, že Koordinátorská pozice je nesmírně náročná a nejde ji dělat dlouhodobě. Pokládám si otázku, proč tomu tak je?

Koordinátorská pozice je pozice středního managementu. Koordinátor*ka má nad sebou vedoucí*ho, nad ní*m ředitele*ku. Zároveň má zodpovědnost za vedení týmu asistentů*ek.

Vede asistent*ky tak, aby profesionálně provázeli dospělé lidi s mentálním znevýhodněním jejich životem.

Koordinátor*ka komunikuje s opatrovníky, s rodinnými příslušníky. Velkou částí své pracovní doby spolupracuje přímo s klienty. Je styčným důstojníkem přímé práce s klienty a vedením služby. Předává informace všemi směry. Musí umět balancovat na vlně všech. Umět poskládat informace a předat je kompletní, nezměněné tak, aby to nebylo jako ve hře na tichou poštu. Zaskakuje, když asistent*ka onemocní a nikdo další nemůže. Musí řešit personální krizi, když nastane, a přitom splnit všechny nastavené úkoly.

Koordinátor*ka zodpovídá za velké množství věcí, které musí fungovat

To máte: rozpis služeb a hladký průběh asistencí, příjem asistentů do týmu a jejich zaškolování, podpora, ale také kontrola, vedení dokumentace klienta, bytu, zajištění technického a materiálního vybavení bytů, kvalitu poskytovaných služeb u klientů, řešení mimořádných, nouzových a havarijních situací v bytech, další úkoly od nadřízeného.

Koordinátor*ka navíc musí být loajální a v souladu s vizemi služby a celé organizace. Musí mít schopnost sebereflexe, mít chuť se vzdělávat a učit nové věci, musí umět motivovat kolegy v týmu.

Zní to, jako by koordinátor měl být superman? Nebo koordinátorka superwoman?

Záleží, z jakého úhlu se na to díváme. Pro tuto pozici je důležitých pár schopností, kompetencí, které pomohou se v práci neztratit.

Organizace času – jasně daný plán, který dodržuji. Pokud mi do toho přiletí nenadálá situace, úkol, musím si umět určit priority, rozdělanou práci teď odložím, vyřeším nutné, a pak se vrátím k původnímu. Nadřízenému transparentně vysvětlím situaci a pokud posouvám splnění úkolu, jasně o to požádám.

Horkým tématem v sociálních službách jsou hranice a jejich nastavení. Jak si nastavím pracovní dobu, jak si nastavím komunikaci s podřízenými, s klienty. Musím zvednout telefon, když účtuji finance, nebo zvládnu telefon nevzít, poslat sms zprávu s tím, že se ozvu, jakmile to bude možné a s čistým svědomím dodělám práci, která musí být dnes odevzdaná?

Jakou mám motivaci ke spolupráci s lidmi s mentálním znevýhodněním? Chci s nimi spolupracovat jako profesionál a podpořit je pouze tam, kde potřebují? Nebo mou motivací je např. lítost směrem k lidem se znevýhodněním?

Umím si nastavit to, že práce je práce a po pracovní době se zabývám svým soukromým životem? Nebo přemýšlím nad tím, co dělá klient, jestli asistent zvládne službu apod.?

Zvládnu klidně spát, i když vím, že mám velkou zodpovědnost? Co dělám, abych zodpovědnost uměl dobře nést?

Zachovávám si své koníčky, zájmy a trávím aktivně svůj volný čas?

Umím delegovat úkoly? Umím vést tým tak, že mi kolegové vyjdou vstříc, pomohou a zapojí se, když potřebuji? Umím vést tým na dálku? Protože vím, že se na kolegy v týmu mohu spolehnout, a nemusím tak být fyzicky u všeho?

Stále to zní supermansky?

Když to shrnu, Koordinátorská pozice je plná výzev, očekávání, nenadálostí, zodpovědnosti ale i radostí a úspěchů. Je o hledání vyváženosti. Koordinátor je člověk, který se nepřichází do Chráněného bydlení sebeobětovat, ale přispět k tomu, aby se někdo další mohl mít trochu lépe.

A teď se podívejte do sekce Kariéra na pozici Koordinátor*ka v Chráněném bydlení a přihlaste se do výběrového řízení: Těšíme se na Vás.

Bc. Kateřina Rozkopalová
vedoucí Chráněného bydlení Společnosti DUHA