Jarní akcelerační maratón v DUZE

Tři měsíce intenzivní práce v akceleračním programu NGO Excellence, který organizuje Svět neziskovek a Česká spořitelna a.s., sociální bankovnictví již přinesly a budou nadále přinášet pro Společnost DUHA pozitivní a postupné změny. Kroků, které vedou k našemu cíli je mnoho, a my jsme na důležité cestě postupně je uvést do praxe.

V posledních letech se sociální služby potýkají s nedostatkem pracovníků, s fluktuací, obtížnými situacemi. Je stále složitější vybírat z potencionálních zájemců o práci, pracovat s motivací lidí, předávat zkušenosti, opakovaně zaškolovat nové lidi, a přitom si zachovat určitou laťku kvalitně poskytovaných služeb. Setkáváme se s tím i u nás v DUZE, je to téma, které u nás „bublá“ již dlouho, a proto jsme se rozhodli se na něj podívat více zblízka.

Na jaře jsme se rozhodli využít jedinečnou příležitost a přihlásit do akceleračního programu NGO Excellence 2024 od Světa neziskovek s tématem „Společnost DUHA jako atraktivní zaměstnavatel pracovníků v sociálních službách“. Pak už nám nezbývalo nic jiného než držet si palce. A hurá povedlo se. Byli jsme úspěšně vybráni mezi čtyři organizace, které čekalo spousta práce během krátkého časového úseku, ale také obrovské množství podpory od mentorů a lidí ze Světa neziskovek a České spořitelny a.s., sociální bankovnictví.

V rámci tohoto programu jsme mohli intenzivně během tří měsíců čerpat podporu přidělené mentorky Báry Komberec Novosadové a společně pracovat na vybraných tématech, která nás mohou posunout k vysněnému cíli. A to se nám dařilo, jelikož není nic lepšího, než když si osobnostně sednete s člověkem, který vás má někam posouvat. Podporu a vždy milou a podpůrnou zpětnou vazbu, bez které bychom se nemohli ohlédnout za naší prací, jsme mimo naši mentorku Báru čerpali také přímo od Daniely Syrovátkové ze Světa neziskovek a Ivany Šajbanové z  České spořitelny. Za to všem patří velké poděkování.

Během programu byla příležitost poznat se i s ostatními organizacemi, které byly jeho součástí. Vzájemné naslouchání a možnost nahlédnout, jak se to „dělá“ nebo funguje jinde bylo velmi zajímavé a přínosné. Co dalšího jsme ještě stihli? Dva skvělé workshopy se Stanislavem Tichým na téma „Učící se organizace“ za kterého nám vzešly další plány, kterým se budeme v nejbližší době věnovat. Chceme se podívat na zoubek firemní kultuře a trošku ji oprášit a dát jí nový kabát. Obdrželi jsme tipy a nástroje, jak na to a jakým směrem se ubírat.

Čeho si na programu asi nejvíce cením? Kromě spousty odvedené práce především toho, že jsme se utužili jako tým a mohli tak pracovat společně na tématech, která nás všechny pálí. Do programu se zapojily mimo mě i Petra – manažerka kvality, Margita – manažerka pro rozvoj organizace, Katka – vedoucí CHB, Markéta – vedoucí PSB, Eva – ekonomka a Andrea – personalistka. Milé kolegyně, bylo to fajn a děkuji že pomáháte DUZE, aby byla atraktivním zaměstnavatelem.

A teď již ke konkrétním výstupům přímo z mentoringu. Podařilo probrat spoustu oblastí a přichystat si strategii a kroky v těchto oblastech:
• Role a kompetence personalistky v DUZE
• Personální řízení a výběr zaměstnanců, profily pozic
• Měsíční a roční hodnocení
• Interní komunikace
• Péče o zaměstnance

Nebudu všechny oblasti rozebírat, protože by toho bylo velmi mnoho. Chci se stručně vyjádřit k novinkám v oblasti Interní komunikace a péče o zaměstnance.

Jelikož žijeme v digitální době a již nestačíme informace poskytovat pouze v rámci porad, chceme zjednodušit některé procesy (zaškolování, informování o novinkách, dění v DUZE, přihlašování na kurzy atd.) chystáme v příštím roce změny ve způsobu komunikace.
V naší organizaci je pro nás důležitý vzájemný respekt, ostatně je to i jednou za našich zásad. Chystáme novinky především v oblasti poskytování zpětné vazby, abychom měli jasně zavedený systém a kroky, jak si zpětnou vazbu vzájemně sdělovat. Jednou z novinek, která nás čeká v nejbližší době, bude dotazník spokojenosti všech zaměstnanců Společnosti DUHA. Čeká nás ještě spousta práce, ale máme plán a kroky jak na to.

Na závěr setkání si pro nás Svět neziskovek a Česká spořitelna připravili poděkování a ocenění za odvedenou práci nejenom prostřednictvím milých slov, ale i věcných dárků a společného závěrečného „neformálního“ setkání. Moc děkuji za veškerou podporu a péči a také za to, že propojujete organizace a dokážete reagovat na naše potřeby „potřeby neziskovek“.

Michaela Chromá
ředitelka Společnosti DUHA